Süti beállítások

Útmutató a gumiabroncsok helyes használatához

A gumiabroncs az egyetlen érintkezési pont a járművünk és az útfelület között. A gumiabroncsok azok, amik a biztonság, megfelelő vezetési élmény és teljesítmény zálogai is egyben. Egy jól megválasztott és karbantartott gumiabroncs-készlet nem csupán a biztonságunkat szolgálja, de jobb vezetési élményt kínál és hosszú távon pénzt is megtakaríthat nekünk. Útmutatónkban a gumiabroncsokkal kapcsolatos praktikákat, jó tanácsokat osztunk meg, azok kiválasztásától kezdve egészen azok javításáig. 

Tartalomjegyzék:

A helyes gumiabroncs kiválasztása

    Válasszon gumit megfelelő terhelési indexszel

    Válasszon gumit megfelelő sebességindexszel

        Feltehetek az autómra az előírtnál kisebb sebességindexszel rendelkező gumiabroncsot?

        Lehetnek a gumiabroncsok különböző sebességindexűek egy járművön?

A gumiabroncs szakszerű használata

    Mindig haladjon a körülményeknek és szabályoknak megfelelő sebességgel

    Előzze meg a gumiabroncs sérüléseit

    Az abroncsok kopása

        Hogyan tudom megállapítani a gumi profilmélységét?

    Megfelelő légnyomás a gumikban

        Mik a nem megfelelő guminyomás jelei?

        Mennyi az ideális légnyomás?

        Mivel mérjem meg a gumiabroncs légnyomását?

    A gumiabroncsok felszerelése az autóra

        Felszerelhetem én is az abroncsot, vagy mindenképp szakemberre kellbíznom?

    Kerekek centrírozása

        Mikor kell elvégezni a kerekek centrírozását?

    A gumik tárolása

        Miért van szükség a gumiabroncsok forgatására?

        Tárolhatom a gumiabroncsokat olyan helyen, ahol napsugárzás érheti őket? 

A gumiabroncsok élettartama

    A gumi profilmélysége

    A gumiabroncsok kora 

        Ha régebbi gumiabroncsot vásárlok, rosszabb teljesítményre kellszámítanom? 

    Gumiabroncsok javítása

        Vonatkozik-e kátyúgarancia egyes abroncsokra?

        Érvényes a gyártó garanciája javított gumiabroncsokra is?


A helyes gumiabroncs kiválasztása

Amennyiben új abroncsokra van szükség, oda kell figyelni a vásárlás során, hogy olyan gumiabroncsokat válasszunk, amelyek megegyeznek a jármű gyártója által meghatározott előírásokkal és tulajdonságokkal. A következő technikai szempontokat kell figyelembe vennünk a megfelelő gumi kiválasztásához:

Válasszon gumit megfelelő terhelési indexszel

A terhelési index a gumiabroncs maximális terhelhetőségét mutatja egy abroncsra vonatkozva. A gumi terhelési indexe a gumiabroncs oldalfalán található érték, amely táblázat segítségével fejthető vissza. Vegyük például a következő gumiabroncs jelölését:

225/50R16 96 W

A terhelési indexet 96-os szám jelöli, amely 710 kg-ot jelent egy abroncsra. Négy gumiabroncs esetén ez 2840 kg terhelhetőséget jelent összesen a jármű egészére. A terhelési indexnél, ugyanúgy, mint a sebességindexnél, oda kell figyelni arra, hogy a gyári abronccsal megegyező, vagy azt meghaladó értékkel rendelkező abroncsot kell felszerelni. Ugyanis, ha nagyobb terheléssel fut az abroncs, könnyen túlmelegedhet, ami az abroncs roncsolódásához, vagy rosszabb esetben hirtelen légvesztéshez (durrdefekt) vezethet.

Terhelés index

Terhelhetőség (kg) Terhelés index Terhelhetőség (kg)
80 450 98 750
81 462 99 775
82 475 100 800
83 487 101 825
84 500 102 850
85 515 103 875
86 530 104 900
87 545 105 925
88 560 106 950
89 580 107 975
90 600 108 1000
91 615 109 1030
92 630 110 1060
93 650 111 1090
94 670 112 1120
95 690 113 1150
96 710 114 1180
97 730 115 1210

Válasszon gumit megfelelő sebességindexszel

A gumi sebességindexe azt a maximális sebességet mutatja, amellyel még biztonságosan futhat a gumi. Ezt az értéket betűvel jelölik, és a gumiabroncs oldalfaláról lehet leolvasni.

Például, ha ez a jelölés található a gumiabroncson: 

225/50R16 96 W

akkor a gumi sebességindexe W, ami egy táblázatos érték, és 270 km/h-t jelent. 

Nagyon fontos, hogy mindig a gyári abronccsal megegyező, vagy azt meghaladó sebességindexszel rendelkező abroncsot kell felszerelni a gépjárműre, hogy megmaradjon a gépjármú sebességkapacitása. 

Gumi sebességindexe
Maximális sebesség (km/h)
A1-tól A8-ig
5-től 40-ig 5 km/h-nként
B
50 km/h 
C
60 km/h 
D
65 km/h 
E
70 km/h
F
80 km/h
G
90 km/h 
J
100 km/h
L

120 km/h

M

130 km/h

N

140 km/h

P

150 km/h

Q

160 km/h

R

170 km/h

S

180 km/h

T

190 km/h

H

210 km/h

V

240 km/h

W

270 km/h

L

Y

Feltehetek az autómra az előírtnál kisebb sebességindexszel rendelkező gumiabroncsot? 

Semmiképp sem, ugyanis törvény tiltja a gyártó által előírt értéknél alacsonyabb sebességindexű abronccsal közlekedni. A gyári előírásnál kisebb sebességindexszel rendelkező gumiabroncs veszélyt jelent vezetés közben.

Lehetnek a gumiabroncsok különböző sebességindexűek egy járművön?

Nem, mindenképp oda kell figyelni arra, hogy mind a négy gumiabroncs ugyanolyan sebességi indexszel rendelkezzen. Erre főleg akkor kell odafigyelni, ha különböző típusú gumiabroncsok kerülnek felszerelésre az első és a hátsó tengelyen. Az eltérő sebességindex ugyanis negatívan befolyásolhatja az autó fékezési tulajdonságait és a kanyarodási tulajdonságait, ez pedig balesetveszélyes lehet.

A gumiabroncs szakszerű használata

Mindig haladjon a körülményeknek és szabályoknak megfelelő sebességgel

Köztudott, hogy a gumiabroncsok gyorsabban kopnak nagyobb sebességnél, éles kanyarokban, és gyakori fékezések és intenzív gyorsítások esetén. Ugyanígy, a kátyús utak, és a gyakori kanyarok gyorsabb ütemben koptatják a gumiabroncsot. Ezért az ilyen utakon próbálj minél lassabban haladni, és mielőtt visszatérne a normál sebességgel való haladáshoz, vizsgálja meg a gumiabroncsok állapotát az esetleges sérülések miatt. 

Ellenőrizze az abroncs sérüléseit

Rendszeresen vizsgálja meg abroncsait, rendellenes kopást, horzsolásokat, dudorokat, elválásokat, vágásokat, vagy bármilyen egyéb – használat során esetlegesen előforduló – sérülést keresve! Vegye figyelembe, hogy az abroncs belső oldalán keletkezhet olyan sérülés, amely nem látható a külső oldalon! Amennyiben úgy gondolja, hogy abroncsa sérült lehet, mindenképpen szereltesse le és vizsgáltassa meg képzett szakemberrel!

Előzze meg a gumiabroncs sérüléseit 

A gumiabroncs sérüléseit odafigyeléssel is megelőzheti. Leginkább a járdáknál, járdaszegélyeknél kell odafigyelni a pontos kanyarodásra. Ne hajtson fel gyorsan a járdára, és próbálja elkerülni az erős ütődéseket! Ha járdára kell felhajtania, tegye azt minél lassabban, hogy megkímélje az abroncsot! Egy erősebb ütődés komoly belső sérülést okozhat a gumiabroncsban, ami később nagy sebességnél akár a gumiabroncs felrobbanásához is vezethet.

Az abroncsok kopása

Az abroncsok kopása nemcsak a törvény szempontjából fontos, de az Ön és a többi sofőr biztonságára is kihatással van. A törvény meghatározza a gumiabroncs minimális profilmélységét, ami a személygépjárművek esetén 1,6 mm.

 Ennél kisebb gumi profilmélységű abronccsal veszélyes minden megtett kilométer, ezért ilyenkor az abroncs azonnali cserére szorul. A 2-3 mm-es gumi profilmélység esetén is oda kell figyelni a gumiabroncs elhasználtságára, és minél hamarabb lecserélni azokat. Ideális, ha a gumi profilmélysége 3 mm-nél nagyobb.

Tehergépjárművek minimálisan 3 mm-nek kell lennie a gumi profilmélységének, nemzetközi személyszállítás és veszélyes anyagok szállítása esetén pedig 5 mm a meghatározott minimum érték.

Hogyan tudom megállapítani a gumi profilmélységét?

A gumi profilmélység mérő egy olyan speciális eszköz, amit erre a célra alakítottak ki. Azonban, ha nincs kéznél ez az eszköz, egy érme is a segítségére lehet, amivel, bár nem pontos, de gyors becslést végezhet. Egy 100 forintos érmére lesz szüksége: ha a szürke pereme nem merül el teljesen, akkor a gumi profilmélysége valószínűleg túl kicsi.

Emellett a gumiabroncson ún. kopásjelző nyilak (TWI = tread wear indicator) is találhatók, amelyek figyelmeztetnek a gumik túlzott kopására. A gumi oldalán található felfelé mutató nyíl teteje megegyezik a futófelülettel, akkor a gumi profilmélysége már elégtelennek számít.

Megfelelő légnyomás a gumikban

A guminyomás kiemelten fontos szerepet játszik a gumiabroncsok biztonságos üzemeltetésében, emellett befolyásolja az abroncs teljesítményét is. A nem megfelelő guminyomás: 

• csökkenti az abroncs tapadását

• gyors és rendellenes kopást okozhat

• negatívan befolyásolja az autó irányíthatóságát

• rontja a jármű menettulajdonságait

• fokozott terhelés és melegedés alá helyezi az abroncsokat

Mivel a guminyomás idővel csökken, az abroncsok légnyomását legalább havi egy alkalommal ellenőrizni kell. Fontos figyelni arra, hogy a méréskor a gumiabroncsok hideg állapotban legyenek, tehát ez azt jelenti, hogy már legalább 3 órája nem futottak.

Extrém hidegben a gumiban lévő nyomás is lecsökken, így szükség lehet annak növelésére. Az extrém hideg elmúltával viszont a melegebb levegő miatt a nyomás több lehet a gumiban a kelleténél, így szükséges lehet, hogy abból le kell engedni. Ezért extrém hőmérsékletváltozás esetén ellenőrizzük a guminyomást gyakrabban.

Emellett érdemes a pótkerék guminyomását is rendszeresen ellenőrizni. Nem szabad megfeledkezni a szelepsapkák alkalmazásáról sem, ugyanis azok biztosítják a légzárást, és védik a szelepet a szennyeződésektől.

Mik a nem megfelelő guminyomás jelei?

Ha túl alacsony a guminyomás: a gumiabroncs felületének két szélén túlzott kopással jár, míg a közepe ép marad. Ilyenkor az abroncs jobban kopik, felmelegszik, és több üzemanyagfogyasztást eredményez. 

Ha túl magas a guminyomás: ilyen esetben a gumiabroncs közepe kopik jobban a kelleténél. Ebben az esetben bár a fogyasztás csökkenhet, de ennek az az ára, hogy a gumi élettartama is drasztikusan lecsökken.

Mennyi az ideális légnyomás? 

A megfelelő guminyomást az autó gyártója határozza meg. Ez benne lehet a gépjármű használati utasításában, vagy megtalálhatja a tanksapka fedelén. Emellett a legtöbb gumiabroncsgyártó maga is meghatározza az optimális guminyomást.

Emiatt gumiabroncsvásárlás esetén olyan gumit kell választani, ahol a gumi gyártója által meghatározott legmagasabb biztonságos nyomásérték az autó gyártója által megadott guminyomás felett van.

Általánosságban jó kiindulási érték lehet a nyári gumiabroncsoknál 2,0 és 3,0 bar körüli guminyomás, télen viszont ajánlott a normál értéknél 0,2 barral magasabbra emelni a guminyomást, ugyanis akkor a hideg időjárás miatt a nyomás csökken.

Mivel mérjem meg a gumiabroncs légnyomását?

A guminyomást nyomásmérővel mérik. Ügyelni kell arra, hogy a gumikat az utolsó futásuk után legalább 3 órával mérjük. Ahhoz, hogy megtudjuk a gumiabroncs nyomását, először le kell csavarni a szelepsapkát, majd a szelephez illeszteni a nyomásmérőt. Több fajta nyomásmérő létezik erre a célra: toll típusú nyomásmérők, amelyek egy vonalzószerű rúddal rendelkeznek; tárcsás nyomásmérők, amelyek számozott tárcsája egy óraszerű mutatóval vannak felszerelve, valamint a legmodernebbek, a digitális nyomásmérők.

A gumiabroncsok felszerelése az autóra

Az abroncsok felszerelését bízza mindig szakemberre! Az abroncsok felszerelését, illetve megfelelő nyomásra beállítását egy szakember a megfelelő szerszámokkal és technológiával könnyedén megoldja. Az otthoni próbálkozásokkal, szakszerűtlen szerelés következtében akár az abroncs kerékpántja is felrobbanhat, emiatt az abroncsok felszerelése közben nagyon óvatosnak és figyelmesnek kell lenni. Néhány dolog, amit mindenképp be kell tartani az abroncs felszerelése során:

• az abroncs belső és a kerékpánt külső átmérőjének mindig meg kell egyeznie;

• soha ne hajoljunk, álljunk vagy nyúljunk az abroncs fölé a felfújás közben;

• felnire szereléskor a guminyomás soha ne haladja meg a 40 psi / 2,8 bar szerelési nyomást. Amennyiben ennél a nyomásnál nem ül fel a pántra az abroncs pereme, le kell szerelni az abroncsot, újrasíkosítani a peremet, majd újra felszerelni az abroncsot.

Felszerelhetem én is az abroncsot, vagy mindenképp szakemberre kell bíznom?

A defektes kerék kicserélését általában minden autós helyben kénytelen elvégezni, viszont az abroncs hosszútávra való felszerelése ennél bonyolultabb feladat, emiatt szakemberre van szükség hozzá.

 A szerelőműhelyben emellett más – szemmel észre nem vehető – biztonsági szempontokat is figyelembe vesznek. Például a kerék kiegyensúlyozottságát, a megfelelő guminyomást és a szelepeket is. Otthoni abroncscsere esetén előfordulhat, hogy szakszerűtlenül kerül felszerelésre a gumiabroncs, ami később aztán balesetveszélyhez vezethet.

Kerekek centrírozása

A gumiabroncs felszerelése után fontos lépés annak kiegyensúlyozása. Minden forgó testnek – így tehát a gumiabroncsoknak is – az anyageloszlás miatt van valamilyen mértékű kiegyensúlyozatlansága, amit meg kell szüntetni. A kiegyensúlyozatlanság ugyanis hatással van az élettartamra, a kopás sebességére, befolyásolja a jármű menettulajdonságait és stabilitását. A kerekek centrírozását, ugyanúgy, mint a gumiabroncsok cseréjét, mindenképp szakemberrel kell végeztetni.

Mikor kell elvégezni a kerekek centrírozását?

A centrírozás mindig a szezonális gumik cseréjének alkalmával esedékes, tehát évente legalább két alkalommal. Emellett ajánlott minden 15 000 km után elvégezni.

A gumik tárolása

A helyes gumitárolás nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a gumiabroncsok élettartama minimális mértékben csökkenjen. Éppen ezért összegyűjtöttük pár pontban, mik a legfontosabb teendők a gumik leszerelése után:

  1.  Jelöljük a gumiabroncsok pozícióját a járművön! Fontos, hogy a gumiabroncsok a visszaszerelésekor korábbi helyzetüknek megfelelően kerüljenek vissza az autóra (jobb első kerék a jobb első kerék helyére).
  2. Tisztítsuk meg az abroncsot a szennyeződésektől.
  3. Távolítsuk el a lamellákba ragadt köveket, szennyeződéseket.
  4. A gumik tárolása hűvös, napfénytől elzárt helyen történjen.
  5. Olyan helyen tároljuk a gumiabroncsokat, ahol nem érintkezhetnek üzemanyaggal, zsírral, olajjal, vagy egyéb kémiai anyagokkal.
  6.  Különböző a gumik tárolása attól függően, hogy a kerékpántra szerelt, vagy arról leszedett gumikat szeretnénk tárolni: felnire szerelt gumik tárolása: egymásra fektetve vagy fellógatva tároljuk őket felniről leszedett gumik tárolása: tároljuk őket állva, és lehetőleg havonta forgassuk azokat

Miért van szükség a gumiabroncsok forgatására?

A felniről leszedett gumik esetén nagyon fontos a gumiabroncsok rendszeres forgatása, ugyanis ezzel megakadályozhatjuk a gumik deformálódását. Érdemes havonta elvégezni, és ilyenkor 90 fokban elfordítani a gumikat.

Tárolhatom a gumiabroncsokat olyan helyen, ahol napsugárzás érheti őket?

A gumik tárolása során pár dologra fokozott figyelmet kell fordítani, hogy ne menjenek tönkre a gumik tárolási ideje alatt. Ezek közé tartozik az is, hogy ne érje a gumiabroncsokat közvetlen napfény, ugyanis az UV-sugárzás károsíthatja a gumiabroncsok anyagát. Fontos az is, hogy távol helyezkedjenek el a hősugárzótól.

A gumiabroncsok élettartama

A gumi profilmélysége

A gumiabroncsok felületének kopottságát legegyszerűbben a profilmélység határozza meg. A gumiabroncsok csatornájában kopásjelző található, ez a TWI (Tread Wear Indicator), ami az abroncsok kopottságát jelzi, és egyben figyelmeztet a cserére. Ezek a jelzések a csatornaárokból 1,6 mm-re emelkednek ki, ami a törvényileg előírt minimális profilmélység sok országban.

 Ennél kisebb profilmélységű gumiabronccsal útra kelni veszélyes, egyben szabályellenes is, és büntethető. 3 mm-nél kisebb profilmélységű gumiabronccsal nem érdemes közlekedni, és nem is kerül felszerelésre az új szezonban.

A gumi profilmélység csökkenésével nő az aquaplaning jelenség kialakulásának kockázata, és a fékezési tulajdonságok is jelentősen romlanak, főként vizes úton. A téli gumiabroncsokat érdemes még a 4 mm-es profilmélység elérése előtt cserélni, mivel ennél alacsonyabb értékű gumi profilmélységnél jelentősen csökken az abroncsok teljesítménye. 

A gumiabroncsok kora

A következő fontos szempont a gumiabroncsok kora, ugyanis jelentős szerepet játszik az anyagfáradás is. Ez akkor is fontos, ha a gumiabroncsok évekig csak álltak a garázsban (akkor is, ha megfelelő a gumik tárolási körülményei), ugyanis a 6-7 évnél idősebb gumiabroncsokat ilyenkor már nem érdemes felszerelni. A gumiabroncs életkora az oldalfalán feltüntetett DOT szám alapján határozható meg.

 A DOT szám első két számjegye a gyártás hetét, a másik kettő pedig a gyártás évét jelöli. Ha például a gumiabroncs oldalán ez a négyjegyű szám található: 2416, akkor azt 2016 24. hetében, tehát június 11. és 18. között gyártották.

Ha régebbi gumiabroncsot vásárlok, rosszabb teljesítményre kell számítanom?

Ma már sokkal jobb minőségű és keverékű anyagból készítik a gumiabroncsokat, mint évtizedekkel ezelőtt, így azok ellenállóbbak a környezeti a hatásokra. Így a 2-3 éves gumiabroncsok nem lesznek rosszabbak teljesítményben, mint az újonnan gyártottak, amennyiben megfelelő körülmények közt tárolták őket.

Emellett más ok miatt is felesleges a legújabb DOT-számú gumikat hajszolni. A gumiabroncsok gyártása gyakran jóval a szezon előtt megkezdődik, így fél-egy, de akár két éves is lehet az „új gumiabroncs.” A gyártástól számítva 3 évig még frissen gyártott, 5 évig pedig új gumiról beszélhetünk.

Gumiabroncsok javítása

Minden rendellenességet, szokatlan elváltozást, sérülést, amit észrevesz a gumiabroncsán, mutasson meg egy hozzáértő szakembernek. Az ő segítségével megállapítható, szükséges és lehetséges-e a javítás. Az abroncsok javítását mindenképpen szakműhelyben kell elvégeztetni, egy-egy szakszerűtlen beavatkozás a gumiabroncs beállításaiba saját és mások biztonságára is kihatással lehet.

Vonatkozik-e kátyúgarancia egyes abroncsokra?

A Point S hálózata kínál kátyúgaranciát, amennyiben 4 db gumiabroncsot vásárol a résztvevő márkák közül bármely Point S szakszervizben. Kátyúgarancia esetében egy év díjmentes garanciát vállal a Point S bármilyen sérülésre. Ehhez csak annyi szükséges, hogy regisztráljon a vásárlást igazoló számlával és megőrizni a regisztráció során kapott garanciajegyet. További információkat a katyugarancia.hu oldalon talál. 

Érvényes a gyártó garanciája javított gumiabroncsokra is?

Nem, a javított abroncsokra, azok viselkedésére és futásteljesítményére már semmilyen esetben sem vonatkozik a gyártó garanciája.

Iratkozz fel hírlevelünkre
newsletter_icon
Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj az akcióinkról és újdonságainkról!
Elolvastam és elfogadom az Adatvédelmi tájékoztatót