Egyedülálló módon teszteli a téli gumikat latyakos úton a Nokian

A finn Nokian abroncsgyártót nem véletlenül tartják a téli gumik egyik koronázatlan királyának, az északi elhelyezkedésükből kifolyólag ugyanis a cég már a kezdetektől fogva autentikus körülmények között tudja tesztelni legújabb találmányait, illetve technológiai újdonságait. Nem véletlen tehát, hogy a cég élen jár a téli gumikkal kapcsolatos legnagyobb újdonságok tekintetében, így például ők voltak az elsők, akik nem csak az általános tapadással, illetve az aquaplaning jelenséggel kezdtek el alaposabban is foglalkozni, illetve felvenni vele a harcot, hanem ezzel egyetemben a latyakos útszakaszok által jelentett veszélyt is felismerték, az újabb technológiákkal pedig megpróbálták ki is küszöbölni azt. A közhiedelemmel ellentétben ugyanis nem csak vizes, hanem latyakos úton is megtörténhet az aquaplaning jelenség, amit a Nokian először egy új névvel illetett, így megszületett a slushplaning, avagy a latyakra való felfutás problémája, ami ellen a finnek természetesen azonnal megkezdték a felkészülést, illetve az újabb technológiák kidolgozását. Mindez azt követően történt, hogy a Tamperei Egyetem szakemberei egy 2008-as vizsgálatban kiderítették, hogy a latyakos felületen ötszörösére növekszik a halálos balesetek valószínűsége, hiszen a téli gumik többsége csak az aquaplaningra van felkészítve, a slushplaningra már nincs.

2015.02.26

Mit jelent autósként, ha beköszönt a tél?

A téli időszak nagy általánosságban csak problémát és extra terhet jelent az autósok számára, hiszen ha beköszönt a tél, csúszóssá válnak az utak, előbb sötétedik, minden reggel befagy vagy párás lesz az ablak és így tovább. Ez mind-mind igaz, de fontos azonban, hogy autós szemmel is figyelembe vegyük, nem mellesleg pedig értelmezzük, hogy mit jelent az, ha valóban beköszönt a téli időszak. Az első és legfontosabb változás, hogy az addig használt nyári gumiabroncs olyan hőmérsékleti hatásoknak van kitéve, ami egy másabb, speciálisabb gumikeveréket kíván meg a jobb tapadás, illetve az egyéb vezetésbiztonsági tényezők betartásának szempontjából. Ennek megfelelően fontos, hogy a nyári gumikat leszereljük, szakszerűen eltegyük télire, és helyükre jó minőségű, legalább 3-4 milliméteres profilmélységű téli abroncsot tegyünk fel a megfelelő biztonság érdekében. Ha beköszönt a tél, számítanunk kell továbbá arra is, hogy az utak bármikor havassá, jegessé, latyakossá és nedvessé, egyszóval csúszóssá válhatnak, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy lényegesen hosszabbra nyúlnak a fékutak, mint a szárazabb nyári időszakban. Ezt a problémát is csak és kizárólag egy megfelelő profilmélységgel ellátott téli gumival tudjuk kivédeni, valamint természetesen megfontoltabb, körültekintőbb, óvatosabb vezetéssel.

2015.02.25

A téli gumi hiánya a leggyakoribb probléma télen

A téli útszakaszok nagy általánosságban mindig komoly problémákat okoznak az autósok számára, akik azonban nem az időjárás, sokkal inkább saját felelőtlenségük miatt szenvednek vagy okoznak balesetet. A leggyakoribb hiba a statisztikák alapján az, hogy az autósok a figyelmeztetéseket figyelmen kívül hagyva nem cserélik le a leghidegebb szezonban sem téli abroncsaikat, ezáltal nyári gumikkal közlekednek, mert úgy hiszik, hogy amíg nem esik a hó, addig nem kell cserélni, holott 7 Celsius fok alatt kísérletek igazolják, hogy a nyári gumi már nem nyújt megfelelő védelmet, balesetveszélyessé válik. Nem ez az egyetlen probléma azonban, ami a téli útszakaszokon balesetveszélyes helyzeteket okoz, és bár vitathatatlan, hogy a téli gumi hiánya okozza a legtöbb és a legsúlyosabb baleseteket, ezen felül az egyéb emberi mulasztásokat sem szabad figyelmen kívül hagyni.

2015.02.24

Szeretnéd elkerülni az aquaplaningot? Íme a biztos tippek!

Az aquaplaning jelensége télen és nyáron egyaránt nagy veszélyt jelent az autósokra, azonban a leghidegebb szezonban egy kicsit nagyobb a probléma, és nem csak a forrás tekintetében. A legutóbbi kutatások alapján ugyanis még mindig nagyon sok autós – főként hazánkban – télen is nyári gumival közlekedik, vagy ha fel is teszi téli abroncsait, azok már túl kopottak, de mindenképpen használtak, egyszóval nem nyújtanak olyan védelmet, mint egy újabb kerékabroncs. Ez több szempontból is veszélyes, azonban az aquaplaning jelenség tekintetében a legveszélyesebbek. A miértekre azonban csak akkor tudunk válaszolni, ha először meghatározzuk, hogy tulajdonképpen mi is az az aquaplaning? Összességében egy olyan jelenségről van szó, amelynek során az autós felhajt egy vastag vízrétegre, miközben a gumik kopottságukból vagy elhasználódásukból kifolyólag nem tudják már kiszorítani a túl sok vizet. Ha a víz nyomása meghaladja a guminyomást, a kerekek lényegében úgy csúsznak fel a víz felszínére, mintha az tükörjég lenne, ezáltal az autó csúszni kezd, és csak a legrutinosabb sofőrök képesek arra, hogy hidegvérüket megőrizve meg tudják tartani uralmukat a gépjármű felett. Mindez a téli időszakban azért lényegesen veszélyesebb, mert az összefüggőbb vízrétegek gyakran halovány jégréteggel is rendelkeznek, vagy éppen jégdarabkákkal, amelyek elősegítik, hogy az autó felússzunk a vízréteg tetejére. Amennyiben te is tartasz attól, hogy egyszer bekövetkezik az aquaplaning, tartsd be az alábbi utasításokat, és nagy eséllyel megelőzheted majd a bajt.

2015.02.23

A magyarok fele télen is nyári gumit használ

Több kutatás is rávilágított már arra a múltban, hogy a magyar autósoknak rengeteg hiányossága van még a téli gumis szokásokkal kapcsolatban, ezáltal például nem csak még mindig nagyon sokan úgy próbálnak spórolni – tévesen –, hogy nyáron is téli gumival közlekednek, hanem ezen felül előnyben részesítik az olcsó, ámde rosszabb minőségi téli abroncsokat is. A KSH által készített legfrissebb kutatásokból pedig most az is kiderült, hogy a magyar autósok jelentős része – megközelítőleg 50 százalékuk, tehát minden második autós – nyári gumikat hagy gépkocsiján a téli időszakban is. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy az utakon minden második autó nyári gumival közlekedik a legnagyobb havazásban, hiszen sokan azért nem cserélnek gumit, mert télen kevesebbet használják gépjárművüket. Ellenben még így is biztosan rengeteg olyan autóssal futhatunk össze az utakon 7 Celsius fok alatti hőmérséklet esetén – amikor a nyári gumi már nem tapad megfelelően és optimálisan –, akik nem téli gumikat használnak, ezáltal veszélybe sodorják saját, és a mi biztonságunkat is.

2015.02.20
Az összes hír megtekintése

Bezár
Egyedülálló módon teszteli a téli gumikat latyakos úton a Nokian

A Nokian azonban ezen a téren is előrelépést álmodott meg, így valós problémaként fogalmazták meg a veszélyt, miszerint a gumiabroncsok latyakos út esetén is elveszíthetik a kapcsolatot, ezáltal a ... ...

Mit jelent autósként, ha beköszönt a tél?

Ha itt a tél, nem érdemes alumínium felnire téli gumit tenni, és azt használni ebben a mostoha időszakban, inkább acél felnit érdemes feltenni, ami több okból is előnyösebb. ...

A téli gumi hiánya a leggyakoribb probléma télen

Példának okáért tél ide vagy oda, az autósok többsége még a leghidegebb időszakban is ugyanolyan tempóval és sebességgel vezet, mint nyáron, vagy optimális időben. ...

Vissza a lap tetjére